אריה ארוך

רוסיה,1908 - ישראל- 1974


גלגל אופניים המוצג כאן נעשה בהזמנה על ידי אריה ארוך בירושלים, בסוף שנות ה 60- של המאה ה 20-זמן לא רב לאחר שדושאן עצמו עשה את מהדורת ההעתקים של יצירות הרדי-מייד שלו עם ארטורו שוורץ, ב .1964- גלגל אופניים של ארוך, אם כך, הוא כמעט בן זמנו של גלגל אופניים של דושאן - שניהם תוצרי שנות ה 60- העתקים מאוחרים למקור שאבד. האם יש הבדל בין ההעתק שיצר דושאן , ואשר מוצג מצדו האחר של הקיר ,לבין ההעתק שיצר ארוך? ב 1964- יצר ארוך את רחוב אגריפס, אחת מיצירות הרדי-מייד הקאנוניות של האמנות הישראלית - שלט רחוב ירושלמי ,ובו שם הרחוב בשלוש שפות, המורכב מעל לוח עץ מצויר ביד. ב 1968- נערכה לאריה ארוך תערוכת יחיד במוזיאון ישראל, ועל כרזת התערוכה, שעיצב ארוך עצמו, הוסיף האמן בכתב ידו: "היום נודע על מותו של מרסל דושאן".

הזיקה של ארוך לדושאן באה לידי ביטוי לא רק בשימוש בחפצים מן-המוכן, אלא גם ברמיזות שהובלעו בעבודותיו השונות, בכותרות החידתיות שהעניק להן, וברובדי הקריאה השונים שהצפין בהן. ארוך הוא האמן הישראלי החשוב הראשון שגילה עניין בדושאן ,ולפיכך אפשר לראות בו חוליה משמעותית, שדרכה חלחלה מורשת דושאן לאמנות הישראלית משנות ה 70- ואילך.